Om laserterapi

Laser behandler smerter effektivt

Laserterapi lindrer smerter raskt, effektivt og uten bivirkninger. Det viser en rekke studier.

​

Lavenergilaser(LLLT) er IKKE varmelaser/sterklaser, den behandler via lysbølger.

Lasere som brukes til behandling, stimulerer tilhelingsprosessen og lindrer smerte. Slike lasere kalles for terapeutiske eller medisinske lasere (også kalt biostimulerende).

​

Vi bruker en lyskilde for å påvirke liv (bio), og denne kan både stimulere og hemme.

​

En av de mest kjente mekanismene er påvirkningen på produksjonen av ATP (Adenosin TriFosfat). ATP bygges i cellens mitokondrie og er cellens "bensin".

Biologiske reaksjoner skjer bl.a. i mitrokondriene, cytoplasma og cellemembranen.

Cellene våre har nytte av energien fra laserlyset på en slik måte at kroppens naturlige reparasjonsmekanismer aktiveres.

Behandlingen skjer ved bruk av en probe som trykkes lett mot området du vil behandle. En behandling tar alt fra noen få minutter til opptil 45 minutter, avhengig av området du vil behandle. De fleste trenger flere behandlinger for å få full effekt.

Virker smertestillende
Laserterapi behandler herpes, hånd- og fotvorter, liggesår, isjas, arr, problemer i rygg, nakke, skuldre og knær, reumatiske lidelser og ”frozen shoulder” -eller frossen skulder.

Laserterapi er også effektivt for deg som vil komme deg raskere etter en skade eller operasjon. Det har også vist seg å ha god effekt for deg som sliter med psoriasis og eksem.

Veldokumentert
Det finnes i dag nærmere 5000 publiserte undersøkelser på www.pubmed av effekten laserlys har på celler og vev hos dyr og mennesker. Cirka 150  konkluderer med positive resultater.

Les mer på: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=lllt+mechanism

​

•LLLT er også godt dokumentert i forhold til Artrose problematikk. I 2003 gikk Statens legemiddelverk i samarbeid med det Svenske legemiddelverket igjennom behandlingsmetodene og medisiner forbundet med denne degenerative lidelsen som rammer mange nordmenn, for å kunne gi terapianbefaling. De anbefaler her LLLT behandling for smerte (evidensgrad 1a) som tilsier at laser har den beste smertedempende effekten.

Smertefri behandling

Selve behandlingen oppleves som smertefri. Enkelte kan merke en prikking, men det gjør ikke vondt.

​

Du kan derimot oppleve økt smerte i 6-24 timer etter behandling. Det skyldes at laserlyset setter i gang helingsprosesser, og smertene bør tolkes som positivt svar på behandlingen.

Ufarlig

Selve behandlingen er ufarlig. Det er ikke risiko for å skade øyne, eventuelle fostre eller vitale organer.

​

Hvis du har pacemaker eller ulike implantat i kroppen, kan du behandles.

​

Supert! Meldingen er mottatt.

Ofte stilte spørsmål ved laserbehandling

Hva er laser?

Laser er en lampe som produserer synlig og usynlig lys - og gir det vi betegner som rent lys.

Det kan sammenlignes med at lyden fra en fløyte er renere enn lyden fra steiner som ristes.

​

Laseren avgir lange, sammenhengende bølger.

Medisinke lasere er ikke farlig, de avgir ikke varme og kan ikke gi brannskader! Styrken av medisinske lasere er tusen ganger mindre og måles i mW (milliwatt), kirugiske og estetiske lasere måles i Watt. Mange tar sol i solarium, her er det UV stråler!!! Det er det ikke i laserlyset!

Hvordan skjer behandlingene?

Behandlingene påvirker ditt

Immunforsvar, inflammasjoner,

smerte ,sirkulasjon

i blod og lymfer, oksygenopptaket i cellene og utsondring av for eksempel endorfiner.

​

Det gjør at laserterapi starter selvhelbredende prosesser…

Er behandlingen smertefull?

Nei, du vil knapt kjenne at du behandles. Enkelte merker prikking, men det er ikke vondt.

​

Du kan merke økt smerte 6-24 timer etter behandling. Det skyldes at helingsprosessen har startet.

​

Hvor mange behandlinger trenger jeg?

Det varierer fra person til person og hvor stort område du vil behandle.

​

I snitt regner vi 5-8 behandlinger per person.

Kan alle behandles?

Ja, behandlingene er skånsomme og ufarlige. Alle - uansett alder og plager - kan behandles.

​

Før du starter behandlingene, får du en konsultasjon hvor vi gjennomgår de spørsmålene du eventuelt har.